LUKIOKOULUTUKSEN TVT-STRATEGIA

LUKIOKOULUTUKSEN TVT-OPETUSKÄYTÖN TAVOITTEET

Lukion TVT-opetuskäytön tavoitteet rakentuvat perusopetuksen TVT-strategiassa kuvattujen tavoit-teiden pohjalle. Jokainen lukion opiskelija saavuttaa opintojen päättyessä vähintään 1. osaamisportaan tason.

I. osaamisporras – perusvalmiudet ja tiedonhallinta

Keskeisiä taitoja:

  • dokumenttien asianmukainen laatiminen, tallentaminen ja tulostaminen (esim. teks-tinkäsittely, taulukkolaskenta ja esitysohjelmat)
  • Internetin hakukoneiden ja tietokantojen käyttö
  • sähköisen toimintaympäristön sekä sähköpostin käyttö
  • sähköisen esitysteknologian monipuolinen käyttö
  • tiedon kriittinen käyttö ja lähteiden tulkinta, lähteisiin viittaaminen
  • tietoturvan hyvien käytäntöjen hallinta


II osaamisporras – vuorovaikutus ja viestintä


Keskeisiä taitoja:

  • sähköisten vuorovaikutustyökalujen käyttö (esim. keskustelufoorumit, blogit, chatit, internetviesti- ja -puhelinohjelmat)
  • argumentointi sähköisessä ympäristössä
  • sähköisten oppimisympäristöjen käyttö
  • itsensä suojaaminen verkossa
  • mediamaailman hallinta


III osaamisporras – itseohjautuvuus
   
Keskeisiä taitoja:

  • tiedon itsenäinen analysointi, luokittelu ja hallinta
  • hakukoneiden ja www-selainten ominaisuuksien hyödyntäminen
  • keskeisten verkkomateriaalien ja lähteiden tuntemus
  • kysyminen, kyseenalaistaminen ja rajaaminen


Linkkejä
Perusopetuksen TVT-opetuskäytön tavoitteet